شرایط لازم برای جراحی بینی
شرایط لازم برای جراحی بینی
  • مربوط به موضوع » <-CategoryName->



برای جراحی بینی چه شراطی لازم است جراحی زیبایی بینی؟؟؟

مطلب زیر را از آقتای دکتر نراقی برایتان می آورم:
مجموعه اقداماتی که برای جراحی بینی به منظور تغییر وضع ظاهری و زیبایی آن صورت می گیرد " رینو پلاستی " نام دارد که این عمل جراحی آمیزه ای از دانش ، هنر و تجربه جراح است .دکتر نراقی در گفت و گویی مشروح به برخی پرسش های خبرنگار علمی "مهر" در این باره پاسخ گفت.
تعریف رینو پلاستی چیست ؟
بطور کلی مجموعه اقداماتی را که در راستای جراحی بینی به منظور تغییر در وضع ظاهری و زیبایی آن صورت میگیرد رینو پلاستی می نامند . رینوپلاستی ازپیشوند رینو به معنی بینی و پسوند پلاستی به معنی شکل دادن تشکیل شده است .
جراحی هایی که برای بینی انجام می شود به دو دسته تقسیم می شوند : دسته اول برای اصلاح عملکرد بینی و بهبود تنفس فرد ( مانند اصلاح انحراف بینی ) و دسته دوم جراحی هایی که برای اصلاح شکل ظاهری بینی ( رینوپلاستی ) است .
چه افرادی کاندید عمل رینوپلاستی هستند ؟
بینی یک عضو مرکزی در صورت است و نقش محوری در آن دارد . بنابراین مشکلات بینی هم از نظر ظاهر وهم از نظر عملکرد ، سایر اعضا صورت را تحت تاثیر قرار می دهد . این تاثیر می تواند خوب یا بد باشد ، اشخاصی که دارای دلایل مستدل و هدفمندی در تغییرات مورد نظر در بینی خود هستند ، می تواند با انجام مشاوره و معاینه بالینی اقدام به این عمل کند .
انجام عمل جراحی برای زیبایی بینی در جهت جوان ترشدن عوارض مهم روحی و روانی دربیمار برای شادابی وی ایجاد می کند .اما دسته دیگری از بیماران وجود دارند که به علل دیگری غیر از زیبایی مانند ضربه ها ، تصادفات و شکستگی های استخوان بینی دچار مشکل در ظاهر و عملکرد بینی هستند . که از این عمل این بیماران نیز بهره مند می شوند .
بطور کلی مهمترین مساله انگیزه خود فرد برای رینوپلاستی است و انجام این عمل به میزان رضایت فرد از ظاهر بینی خود بستگی دارد .
بهترین سن برای رینوپلاستی کدام است ؟
بهتر است رینوپلاستی در دختران بعد از15 سالگی ودرپسران بعد از 17 سالگی انجام شود ، زیرا در این سنین بینی به حد اکثر رشد خود رسیده و از نظر اجتماعی و روانی نیز فرد به بلوغ رسیده است .
در سنین بالا بینی کمی افت می کند و این مساله باعث مسن تر جلوه کردن فرد می شود به همین دلیل برخی بیماران در سنین بالاتر نیز برای رینوپلاستی مراجعه می کنند که برای آنها نیز سن مشکلی برای انجام رینوپلاستی به شمار نمی رود .
در برخی افراد افت بینی باعث اختلال عملکرد آن و مقاومت در برابر هوای استنشاقی می شود ، برای این دسته از بیماران نیز در هرسنی می شود این عمل را انجام داد .
از طرفی اگر بینی کودکی دارای ناهنجاری های شدید باشد که این ناهنجاری ها از نظر روانی بر روی کودک تاثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکل در اجتماع برای وی شود ما منتظر رسیدن وی به سن بلوغ نمی شویم و حتی قبل از سنین مدرسه نیز اقدام به اصلاح بینی بیمار می کنیم .
چه فصلی ، بهترین فصل برای عمل رینوپلاستی است ؟
فصل خاصی برای این عمل وجود ندارد . فقط هنگام عمل رینوپلاستی بیمار نباید علائمی از سرماخوردگی ویروسی و زکام داشته باشد .
البته چون اکثر بیماران مراجعه کننده را دانش آموزان و دانشجویان تشکیل می دهند ، شیوع رینوپلاستی در فصل تابستان بالاتر است .
بینی از نظر آناتومیکی به چند دسته تقسیم می شود ؟
بینی از نظر شکل ظاهری به 3 قسمت تقسیم می شود . یک سوم فوقانی استخوانی ، یک سوم میانی غضروفی و یک سوم تحتانی غضروفی به اضافه کمی بافت نرم شامل بافت همبند و چربی است .
بیماری که پوست بینی وی ، ضخیم ، میزان چربی زیر جلدی زیاد و در لمس از نظر غضروف، استحکام کمتری دارد، اصطلاحا بینی گوشتی ( Fally nose ) نامیده می شود . وعکس مشخصات فوق جزو تقسیم بندی بینی استخوانی قرار می گیرد .

اهمیت این دسته بندی در این است که هر نوع بینی قابل عمل کردن است ولی اصول و قوائد عمل رینوپلاستی هر کدام با هم متفاوت است و جراح باید متناسب با هر نوع بینی از نظر آناتومیکی تکنیک و روش خاص آن نوع را به کار ببرد . بطور کلی نوع روش های جراحی اگر مناسب هر نوع بینی انتخاب شود باعث موفقیت و بهتر شدن ظاهر بینی خواهد شد .
عوارض عمل جراحی رینوپلاستی کدام است ؟
جراحی رینوپلاستی نیز مانند تمام اعمال جراحی دارای عوارضی مانند ریسک بیهوشی و مسایل حین عمل می باشد .
یک عارضه مهم این عمل از نظر عملکردی است که زخمها وبرش های ایجاد شده حین عمل باعث چسبندگی و گرفتگی بینی شده وتنفس فرد را دچار مشکل می کند . این عارضه مهمترین عارضه جراحی رینوپلاستی به شمار می رود . امروزه ثابت شده است که افرادی که مداوم از طریق دهان نفس می کشند و گاهی نیز دچار وقفه تنفس می شوند دارای میزان کمتری اکسیژن در خون خود نسبت افراد عادی جامعه هستند ، در نتیجه هنگام روز دچار مشکلاتی از قبیل خواب آلودگی و کسالت و حالت های عصبی خواهند شد ، این مسایل در شغل ، رفتار های اجتماعی و شخصیت این افراد تاثیر منفی خواهد داشت .
عارضه دیگر جراحی رینوپلاستی مربوط به شکل ظاهری بینی می شود که گاهی اوقات به خاطر برداشته شدن بیش از اندازه بافت نرم ، بافت استخوانی و یا غضروف بینی ممکن است بیمار و جراح را دچار مشکل کند ، البته این عوارض خیلی شایع نیستند .
آیا کبودی و تورم بعد از عمل جراحی عارضه محسوب می شود ؟
خیر . تورم و کبودی بعد از عمل عارضه محسوب نمی شود و در حقیقت تورم و کبودی نتیجه طبیعی هر نوع دستکاری و برش در بافت های بدن می باشد و در مدت زمان محدودی ایجاد می شود و اکثرا تا یک هفته از بین می رود و این مساله موقت است .
جایگاه دارو ها و آنتی بیوتیک در جراحی رینوپلاستی چیست ؟
با توجه به وسعت فراوان عروق در ناحیه بینی ، معمولا به واسطه عد م بروز عفونت ها دررینوپلاستی به مصرف آنتی بیوتیک نیاز نیست ولی اگر داخل بینی پانسمان شود چند روزی به صورت محدود آنتی بیوتیک تجویز می شود . برای کاستن درد بعد از عمل نیز یک مسکن معمولی می تواند مورد استفاده قرار گیرد .
لیزر دررینوپلاستی چه جایگاهی دارد ؟
لیزر به منزله چاقوی جراحی محسوب می شود ، برش لیزر ظریف تر، صدمات بافتی آن کمتر ، خونریزی مختصر ولی میزان تبخیر بافتی بیشتری دارد .
از طرفی امروزه به عنوان میکروب زدایی ناحیه جراحی مربوطه نیز شناخته شده است . بکار گیری این وسیله برای برش در بافت های نرم می تواند مطرح شود ولی برش استخوان ها وغضروف به علت افزایش طول موج لیزر صلاح نمی باشد . مهمترین نقش لیزر دررینوپلاستی کاستن حجم شاخک های بزرگ و حجیم شده در داخل بینی به دلایل مختلف است که قبلا برای این کار از برش جراحی استفاده می شد که عوارض بیشتری نسبت به لیزر در این زمینه داشت .
طول عمل رینوپلاستی چقدر است ؟
بستگی به وضع بینی وسرعت عمل جراح دارد ولی معمولا بین 45 دقیقه تا 2 ساعت این عمل زمان نیاز دارد .
رتوش بینی به چه معنی است ؟
دستکاری و انجام یکسری کار های جزیی بعد از عمل اصلی را روتوش بینی می گویند .
ولی روتوش بینی با عمل جراحی مجدد تفاوت دارد . در صورتیکه بینی بعد از عمل دچار مشکلات عمده از جمله اشکال درعملکرد تنفسی باشد بیمار نیاز به جراحی مجدد دارد واین مساله بسیار مهم تلقی می شود . زیرا در اعمال جراحی مجدد بینی ، عضو عمل شده یک مقدار از پتانسیل های خود را برای اصلاح ازدست داده و در اکثر اوقات ما مجبوریم آن مواد را برای بازسازی از سایر قسمت های بدن تامین کنیم . بنابراین ممکن است دامنه عمل جراحی مجدد از دامنه عمل جراحی اول وسیع تر باشد .
آیا رینوپلاستی در مطب قابل انجام است ؟
عمل جراحی رینوپلاستی حتما باید در شرایط استاندارد یک جراحی کامل انجام شود بنابراین رینوپلاستی در مطب هایی که شرایط لازم را نداشته باشند قابل انجام نیست و ریسک این عمل را بالا می برد ، ولی امروزه در تمام دنیا برای کاهش هزینه های درمانی بیماران مراکزی به نام " دی کیلینیک " ایجاد شده که در آنجا اتاق عمل استاندارد وجود دارد ولی تشکیلات جنبی بیمارستان مانند واحد های پاراکیلینیک وICU وجود ندارد ، در این مراکز عمل رینوپلاستی قابل انجام است .
بزرگترین مشکل یک جراح پلاستیک کدام است ؟
بزرگترین مشکل جراح پلاستیک تشخیص دادن برخی بیمارانی است که از جراح خود توقع معجزه دارند و حاضر نیستند قبول کنند که جراح هم تا حدی می تواند توقعات بیماران خود را برآورده کند . به عبارت دیگر برخی بیماران توقعات ایده الیستی دارند نه توقعات رئالیستی .
نکته دیگری نیز وجود دارد اینست که در جراحی نمی شود هند سی فکر کرد بلکه تقارن خود بینی نیز مهم است و باید نتیجه کار در کل صورت سنجیده شود . ولی بطور کلی انگیزه بیمار برای این عمل بسیار مهم و کمک کننده است و این جراحی برخلاف اینکه برخی فکر می کنند فقط بریدن و دوختن نیست بلکه آمیزه ای از دانش ، هنر و تجربه جراح است .
ایران چه جایگاهی از نظر کمیت و کیفیت عمل رینوپلاستی در دنیا دارد؟
عمل جراحی رینوپلاستی در تمام دنیا به عنوان یک عمل زیبایی مورد قبول واقع شده است ، منتها در سایر کشورها مانند آمریکا اعمال جراحی دیگری نیز ( مانند جراحی پلک ) برای زیبایی انجام می شود و در نتیجه شیوع رینوپلاستی و سایر اعمال جراحی زیبایی تقریبا با هم برابر است ولی در ایران به خاطر توجه بیشتر مردم ما به بینی ، عمل رینوپلاستی از نظر شیوع اختلاف زیادی با سایر اعمال جراحی زیبایی دارد . از نظر کیفیت هم بهترین جراحان پلاستیک در دنیا جراحان ایرانی هستند و در ایران بسیاری از جراحی هایی که انجام می شود از متوسط استاندارد های اکثر کشورهای جهان بالاتر است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: